Koetsiers
Als u nog vragen heeft of wilt reserveren, neem dan gerust contact met ons op via 06-22397399

Koetsen

Witte Trouwcoupé

De witte trouwcoupé is een romantische trouwkoets getrokken door twee paarden. Deze 19e eeuwse glazen koets is van binnen gestoffeerd en biedt ruimte voor een bruidspaar en bruidskinderen. Door het vele glaswerk is het voor het bruidspaar een ware sensatie om van de omgeving te kunnen genieten.

 

Huifwagen

Huifkarren

Stal Schaft beschikt over drie huifwagens, elk getrokken door twee paarden. Twee grote huifwagens zijn geschikt voor 18 à 20 personen.
Eén van de twee grote huifwagens is tevens om te bouwen voor rolstoelvervoer. In deze huifwagen zijn met een lier maximaal acht rolstoelen ofwel vier rolstoelen en vier begeleiders te plaatsen. Andere combinaties zijn ook mogelijk. Naast de twee grote is er een kleine huifkar voor 10 à 12 personen.
Alle huifwagens kunnen gesloten, half open en geheel geopend worden. Met mooi weer kunnen de zijkanten worden opgerold, dan rijden we `half open` en is er toch bescherming tegen felle zon.

De huifwagen of huifkar, een stukje geschiedenis
Een huifwagen is een wagen voorzien van een huif of kap. De huif geeft berijders en lading beschutting tegen weer en wind. Een huifwagen of -kar kon ook gebruikt worden om in te overnachten.
Zo werd het vervoermiddel veel gebruikt door rondtrekkende handels- en ambachtslieden. De huifkar zou in vroeger tijden gebruikt zijn door metaalbewerkers die met het leger meetrokken om harnassen en dergelijke te repareren.

©Villa Logos 2013

Postkoets

Onze postkoets
De postkoets waarover Stal Schaft beschikt is een zeer goed gebouwde replica van een 19e eeuwse postkoets. De koets schitterde jarenlang op het internationaal vermaarde koetsenfestival in het Belgische De Panne.
Het is gebruikelijk dat de passagiers niet in, maar bovenop de koets plaatsnemen voor een majestueus uitzicht. De postkoets is ons meest exclusieve voertuig, prijzen zijn op aanvraag beschikbaar.

Lees meer...

Kaasbrik

text

Koetsen

Stal Schaft is een professionele stalhouderij die gespecialiseerd is in trouwritten en gezelligheidsritten. De combinatie van schitterende koetsen, prachtige paarden en een vrolijk gezelschap staat garant voor een onvergetelijke dag. De gediplomeerde en ervaren koetsiers in stijlvolle kledij geven het geheel een klasse die u tegenwoordig zelden aantreft.

©Villa Logos 2013

Janplezier

De janplezier is een authentieke koets uit 1861. Gebouwd door D.J. Wijnand van Gulik uit Zutphen. Deze koets is geschikt voor 14-16 volwassen personen en wordt getrokken door twee paarden. De zijkanten kunnen bij mooi weer open.
Al sinds de 19e eeuw is de janplezier een rijtuig voor toeristische uitstapjes. Ook onze janplezier is geschikt voor rondritten en bedrijfsfeesten. Op hoogtijdagen kan de janplezier als volgkoets worden ingezet.
Daar hoort bij dat de koetsiers in volle uitrusting gaan, dus met hoofddeksel, handschoenen, kostuum en zweep.

De Janplezier, een stukje geschiedenis

Een janplezier is eigenlijk de voorloper van de tegenwoordige touringcar. Net zoals de paardentram in de 19e eeuw de voorloper was van de elektrische tram en de omnibus dat was van de stadsbus.
In de 19e eeuw, maar ook in de voor- en naoorlogse jaren was de janplezier een zeer populair open rijtuig, dat gebruikt werd voor toeristische uitstapjes. Denk maar aan het beroemde lied `In een rijtuigje` uit Ja zuster Nee Zuster, dat de sfeer van die tijd leuk weergeeft.
Vakanties waren zeldzaam, er werd gelogeerd bij familie en een heus uitstapje was een dagje naar een uitspanning, naar zee of een tour door een mooi gebied buiten de stad, liefst met een echte janplezier. Doorgaans werd de janplezier, geschikt voor acht tot tien personen, voortgetrokken door twee paarden. In een grote janplezier, voortgetrokken met een vierspan, konden zestien passagiers mee.
In de jaren 1830 werd in Frankrijk een open wagen gebouwd, de char-à-bancs. Deze werd vooral ingezet als huurrijtuig voor zomerse uitstapjes naar buiten de stad. Het type werd in Engeland geïntroduceerd doordat koning Louis-Philippe er een meenam voor koningin Victoria.
Tussen 1830 en 1930 werden vele variaties op de char-à-bancs gebouwd, zoals de wagonette en de janplezier. Bij de meeste zaten de passagiers op twee lange houten banken die in de lengterichting waren geplaatst. De ingang was dan aan de achterkant. Maar er waren ook types met drie dwarse banken en een personeelsbankje achterin. De instap was dan opzij. Soms kon de wagen worden voorzien van een los winterdak.

©Villa Logos 2013

Oogstwagen

text

Meer artikelen...

  1. Platte kar
  2. De Victoria

Routebeschrijving

Vul hier uw adres in voor een routebeschrijving naar Stal Schaft in Tienhoven

Address:
City:
State:
Zip:


Onze bedrijfslokatie

Stichtse Vecht

Mobiel: +31 (0) 6 223 973 99

Informatie linken

Impressie foto's